...

Belangrijk! SPAMBERICHTEN VOGELAAR LOGISTIEK ! Lees meer

14 termen die u moet weten als u start met e-mailmarketing

14 termen die u moet weten als u start met e-mailmarketing
donderdag 30 november 2017

Van marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers wordt verwacht dat ze van alle vormen van marketing (en soms ook nog van sales) wat afweten. Zelfs van starters! Echte duizendpoten dus, die hun kennis wel up-to-date moeten houden. Om deze hongerige informatiezoekers tegemoet te komen delen wij regelmatig tips. In deze update delen we 14 belangrijke begrippen over e-mailmarketing.



E-mailmarketing: een vorm van direct marketing waarbij u een e-mail stuurt naar uw doelgroep. Met e-mailmarketing levert u een belangrijke bijdrage in het verbeteren en onderhouden van bestaande relaties en het werven van nieuwe.

Deze mails worden in de meeste gevallen niet vanuit outlook, mail of Gmail verstuurd, maar vanuit een speciale e-mailmarketing tool. Deze tool helpt om bepaalde groepen in 1x een bericht te sturen, zoals een maandelijkse nieuwsbrief, een bevestigingsmail of een bedankbericht na het invullen van een formulier. Daarnaast omvatten e-mailmarketing tools nog veel meer handige hulpmiddelen om het u gemakkelijker te maken en om inzicht te krijgen in de resultaten.

We hebben een aantal van de belangrijkste termen op het gebied van e-mailmarketing onder elkaar gezet.

1. Segmenteren van de doelgroep
Segmenteren, ofwel het in kleinere delen opdelen, kan op meerdere manieren toepasbaar zijn in e-mailmarketing. In dit geval gaat het over het in groepen hakken van uw doelgroep aan de hand van bijvoorbeeld een bepaalde eigenschap, kenmerk/ gedrag van de klant (iedere klant die een bepaald product heeft gekocht in uw webshop, iedereen met een bepaalde interesse). Door het selecteren van bepaalde groepen in uw database kunt u doelgerichter mailen. Bovendien voorkomt het onnodige afmelders, omdat mensen voornamelijk e-mails ontvangen die op hun van toepassing zijn.

2. Personalisatie
U kunt uw e-mail personaliseren door de informatie in uw database te gebruiken om verschillende klanten verschillende informatie te laten zien. Een gepersonaliseerde aanhef is hier het meest beroemde voorbeeld van: Beste Jan, / Geachte heer de Vries. Personaliseren kan echter a.d.h.v. veel meer informatie in uw database denk aan aankoopdatum/ bedrag, adres, gepersonaliseerde acties etc. 

3. Opt-in
Een Opt-in is de toestemming die iemand u geeft om hem/haar e-mails te sturen. Dit is een toestemming die u als bedrijf moet hebben. Commerciële mails toesturen zonder toestemming of zonder dat u met die persoon zaken hebt gedaan is strafbaar.

Er bestaat ook een dubbele opt-in, dit is wanneer iemand zich aanmeldt voor een e-maillijst en die daarna een mailtjes ontvangt om na te gaan of hij/zij de persoon was die expliciet toestemming gaf om te worden toegevoegd aan de lijst.

4. Call to action (CTA)
Een knop, tekst of link in uw mail of op uw landing page, waarmee u uw lezer tot actie aanzet om de conversie te verhogen (schrijf je nu in, lees verder, meld je aan).

5. Landing page (LP)
De pagina waar uw lezer op terechtkomt na het klikken op een Call To Action (CTA) of link in uw e-mail campagne.

6. Open ratio
Het aantal mensen die uw e-mail hebben ontvangen en geopend.

7. Click-through rate (CTR)
Het percentage personen dat doorklikt op een link. U kunt deze CTR ook zelf berekenen door het aantal unieke klikken te delen door het aantal afgeleverde mailtjes.

8. Conversion Rate
Het percentage dat de respons op uw call to action weergeeft.

9. Boven de vouw (/ above the fold)
Het deel van de e-mail/ de webpagina die u kunt zien zonder te scrollen.

10. A|B test 
Een test waarmee u uitzoekt welke e-mail het beste scoort. A of B. Voorbeeld: verdeel een deel van uw totale adressenlijst in tweeën en stuur beide groepen een e-mail, waarvan alleen de onderwerpsregel afwijkt. Na het versturen vergelijkt u de resultaten. De onderwerpsregel die het beste scoort gebruikt u in de mail naar de rest van de e-mailadressen.

11. Afmeldmogelijkheid
Een verplicht onderdeel in de e-mail waarmee u de lezer de mogelijkheid biedt om zich af te melden voor uw e-mails.

12. Spam
Ongewenste e-mail. Waarbij de ontvanger geen toestemming heeft gegeven aan het mailende bedrijf.  Een Email Service Provider blokkeert deze mails voordat deze uw inbox bereiken. Hier geven wij tips om de spamfilter te slim af te zijn.

13. Bounce
Bounce kan onderverdeeld worden in hard bounce en soft bounce, waarbij hard bounce zich voordoet wanneer een e-mail niet kan worden bezorgd /afgeleverd als gevolg van een permanente reden. Zoals een ongeldig of verlopen e-mailadres. Typfouten zoals ,nl of spaties in het e-mailadres zorgen ook voor bounce meldingen.

Soft bounce doet zich voor als het e-mail adres juist is, maar het bericht niet afgeleverd kon worden, omdat de mailbox van de ontvanger te vol is, een te grote bijlage of een verbindingsprobleem. Meestal is dit probleem tijdelijk en dus niet permanent.

14. Blacklist
Een blacklist is een verzameling van IP adressen waarvan de e-mails als spam worden gemarkeerd. Alle e-mails, verzonden van dat adres, worden onderschept en komen dus niet aan. Er zijn verschillende externe organisaties die het beheer ervan op zich hebben genomen. Er zijn tig manieren om op deze blacklist terecht te komen, maar één daarvan is een groot aantal mails versturen via Outlook.


Hier download u het artikel in pdf

Meer informatie? Of bent u nieuwsgierig wat Vogelaar voor u kan doen? Wij helpen u graag! Neem contact op met Dirk van den Broek of bel naar +31 30 60 33 514.


Reageren?





Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief