...

5 tips voor een voorspoedige bezorging rondom de feestdagen

5 tips voor een voorspoedige bezorging rondom de feestdagen
donderdag 22 november 2018

De feestdagen komen er alweer aan! Ontzettend leuke en gezellige tijd, maar vaak ook een hectische tijd. Voor retailers, grafische ondernemingen, postorder- en verzendbedrijven en vele andere ondernemingen. Een periode van extra omzet, maar ook van hard werken om alle bestellingen en zendingen de deur uit te krijgen. En als de bestelling bij u de deur uit is, is het dan ook automatisch op tijd bij de consument? Negen van de tien keer niet! Vaak zit er nog een vervoerder tussen. Ook deze partij ervaart een enorme drukte rondom de feestdagen om alle zendingen op tijd te bezorgen. Voorkom teleurstellingen en ga met onderstaande tips en herinneringen, goed voorbereid de feestdagen in!

1.    Communiceer actief en transparant
Communiceer transparant naar de klant of, en welke, gevolgen de feestdagen op de bezorging van zijn/haar bestellingen hebben. Laat daarbij weten wanneer zij het pakketje kunnen verwachten. Wees hierin realistisch. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ kunt u dat waarmaken in deze periode? Nee? à Als u dit communiceert, dan kunnen klanten hier rekening mee houden. Zij begrijpen echt wel dat het een drukke periode betreft. Geen communicatie, of onrealistische communicatie met daarin een levertijd die niet haalbaar is, leveren echter alleen maar vragen en onvrede op.

2.    Vermeld de voorraad
Vermeld de voorraad van de producten in uw webshop, zodat de klant weet waar hij aan toe is. Weinig voorraad? Ook goed: een product waarvan de voorraad beperkt is geeft schaarste aan en stimuleert mensen om het product direct te bestellen. Is uw product tijdelijk uitverkocht? Communiceer dat dan ook. Er is niets vervelender dan een product dat later in het winkelmandje, of erger nog, na het plaatsen van de bestelling, toch uitverkocht blijkt te zijn.

3.    Maak gebruik van bezorglocaties
Iedere vervoerder kan bij een pakketpunt bezorgen. Bedenk of u uw klanten deze mogelijkheid wilt bieden. Het  aanbieden en communiceren van bezorglocaties zorgt er in ieder geval voor dat mensen niet tegengehouden worden door het idee: ik ben de hele week niet/nauwelijks thuis om het pakketje in ontvangst te nemen. Mensen  kunnen, in het geval van een bezorglocatie, zelf een geschikt moment kiezen om het pakketje op te halen.

4.    Deelleveringen
Bij meerdere producten per bestelling kan het zijn dat de levertijden van deze producten afwijken. Biedt uw klant de mogelijkheid om de bestelling in delen te ontvangen, zodat zij niet hun hele bestelling annuleren omdat één artikel (dat toch pas voor kerst bedoeld was) de tijdige levering van de Sinterklaas cadeautjes in de weg staat.

5.    Express levering/ spoedlevering
Zijn er, na uw tijdige en duidelijke communicatie over de bezorgdata, dan nog klanten die hun bestelling op stel en sprong nodig hebben? Zorg er dan voor dat u aan hun wens kan voldoen om extra snel te leveren, door hier afspraken over te maken met uw vervoerder. Mensen zijn vaak best bereid om hier extra voor te betalen.

Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk: vervoerders als PostNL en Sandd hanteren afwijkende bezorgtijden rondom de feestdagen.


Download hier de pdf

Wilt u meer informatie of bent u nieuwsgierig wat Vogelaar voor u kan doen? Wij helpen u graag! Neem contact op met Mark Bonenkamp, Arjan Hulsegge of bel +31 30 60 33 514.

Reageren?





Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief