...

7 Tips om de respons van uw direct mail te verhogen

7 Tips om de respons van uw direct mail te verhogen
maandag 21 januari 2019

Direct mail is een veelgebruikt middel om uw doelgroep gepersonaliseerd te informeren over uw product, dienst of actie. En waar u uw doelgroep aanspoort om tot actie over te gaan. Dat hij u winkel of website bezoekt. Of beter nog: uw product/ dienst aanschaft. Maar hoe vergroot u de kans dat de ontvanger overgaat tot actie? Vogelaar geeft tips!

 



1 Relevant aanbod
Een belangrijke voorwaarde voor een direct mail is dat de inhoud relevant is. Dat hij aansluit bij de behoefte van die klant of die doelgroep (of genereer die behoefte). Anders zal de ontvanger nooit overgaan tot actie. Doelgroep segmentatie helpt hierbij, speel bijvoorbeeld in op demografische kenmerken van de klant, op zijn/haar levensfase of stem uw aanbod af op eerder koopgedrag.

2 Juiste moment
Zorg ervoor dat uw mailing met uw Moederdag aanbiedingen niet 1 dag voor of zelfs na Moederdag afgeleverd wordt, maar minimaal een week van tevoren. Zodat de ontvanger nog tijd heeft om het cadeau aan te schaffen. Daarbij werkt het altijd goed om een mailing te koppelen aan een persoonlijke gebeurtenis van de klant. Zoals een verjaardag, trouwerij, verhuizing o.i.d (Deze informatie kunt u vaak allemaal uit uw klantdata halen). Mensen voelen zich speciaal, doordat u van de gebeurtenis afweet en koppelen uw bedrijfsnaam of merk aan dit positieve gevoel.

3 Gratis sample/ voucher 
Mensen geven het liefst zo min mogelijk geld uit, en willen er zeker van zijn dat ze waar krijgen voor hun geld. Zorg er dus voor dat klanten het product of de dienst kunnen testen voordat hij geld uit moet geven: voeg bijvoorbeeld een sample toe van uw product/ biedt een proefrit/ testversie aan.

4 Wek vertrouwen
Bij schoonheid- gezondheid- en afslankproducten wil het nog weleens helpen om ervaringen van bestaande klanten te delen, zodat mensen het vertrouwen krijgen dat het werkt. Het liefst op basis van foto’s.


5 Tastbaar en schaarste
Kortingscouponnen zijn een manier om uw aanbod tastbaar te maken. En door een tijdelijk aanbod te doen met een korte actieperiode, zorgt u ervoor dat de ontvanger het gevoel krijgt dat hij deze kans NU moet grijpen.

6 Maak respons gemakkelijk 
Als de ontvanger geneigd is om respons te geven, dan is het belangrijk om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Voeg bijvoorbeeld een retourenvelop toe of maak het, in het geval van online respons duidelijk wat mensen moeten doen om de korting te ontvangen of het product aan te schaffen.

7 Duidelijke contactgegevens
Mensen laten zich graag goed informeren voordat zij overgaan tot actie of aankoop. Helemaal in het geval van ‘specialty goods’. Zorg er dan ook voor dat men gemakkelijk contact met u op kan nemen voor extra informatie. Zet uw contactgegevens (naam, telefoonnummer en/of e-mail adres) en het liefst ook nog een foto onderaan uw direct mail. Zo maakt u het ook nog persoonlijk en is de drempel lager om contact op te nemen, dan wanneer de Direct Mail ondertekend is met: Met vriendelijke groet, H. Bakker. Directeur Particulieren.

Speciale tip: voeg een interactief element toe. Bijvoorbeeld een spel of prijsvraag. Als u dit doet via een landing page, dan genereert u niet alleen extra traffic naar uw website/ webshop, maar u zorgt ook voor meer inzicht in uw doelgroep.


Meer informatie? Of bent u nieuwsgierig hoe wij u kunnen ondersteunen bij het verzenden van uw mailing? Wij helpen u graag! Neem contact op met Mark Bonenkamp, Arjan Hulsegge of bel naar +31 30 60 33 514.

Reageren?





Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief