...

Bedrijfspagina's de dupe door nieuwe Facebook update

Bedrijfspagina's de dupe door nieuwe Facebook update
vrijdag 2 februari 2018

Vorige week deelden we al een artikel over Facebook’s maatregelen t.o.v. engagement bait, nu een artikel over een nieuw aangekondigde update omtrent een wijziging in het algoritme die pagina’s benadeelt t.o.v. posts van familie en vrienden.




Facebook gaat de updates de komende maanden geleidelijk doorvoeren. Aan publieke content, berichten van pagina’s, wordt minder prioriteit gegeven. Ook het soort content is van belang. Het algoritme beloont posts waaruit conversaties ontstaan. Berichten die gebruikers een passieve ervaring bieden worden als minder goed aangemerkt. Gewoon een leuke, vermakelijke video is niet meer genoeg, maar let op: de mogelijkheden om interacties uit te lokken zijn ook beperkt: engagement bait wordt bestraft.

 

De gevolgen voor bedrijfspagina’s
Er wordt letterlijk aangegeven dat mensen minder content (tekst, afbeeldingen én video’s) te zien krijgen van bedrijfspagina’s. Het kan dus heel goed zijn dat u dit terugziet in uw resultaten. De grootte van de daling is afhankelijk van meerdere factoren: naast het uitlokken van conversaties is het ook van belang of mensen reageren, hoe ze reageren en of ze je post delen. Posts met daaronder gesprekken tussen meerdere gebruikers zouden dus voorrang moeten krijgen en hoger op de tijdlijn van de gebruikers te zien zijn (mensen die elkaar taggen vallen niet onder deze categorie!). En let op: wanner u uw volgers oproept om te reageren, een emoji achter te laten of vrienden te taggen, dan doe je aan engagement bait! Alleen oprechte interactie met kan ervoor zorgen dat uw content organisch in de tijdlijn van uw volgers verschijnt.

Plaatst u een bericht dat u vervolgens promoot, dan zal uw content nog steeds in de tijdlijn van uw volgers naar voren komen. Facebook wil per slot van rekening natuurlijk wel geld verdienen.

Hoe zorg ik er dan voor dat mijn posts nog wel zichtbaar zijn? 
Het wordt dus steeds lastiger om organisch een hoog bereik te realiseren, maar er zijn nog wel manieren om daar invloed op uit te oefenen.

 

1.      Plaats content die men wil delen
Het lijkt erop dat Facebook weer teruggaat naar hoe ze ooit begonnen zijn: als een tijdlijn waardoor mensen op de hoogte blijven van het leven van hun vrienden. Een ‘persoonlijke’ tijdlijn dus met persoonlijke content. Deel daarom content die uw volgers zo relevant vinden, dat ze het willen delen met hun vrienden. Wordt uw content gedeeld, dan komt uw bijdrage nog wel hoog in de tijdlijn van hun volgers.

Welke content willen mensen delen? Relevante content. Content die voor hen en hun volgers waarde toevoegt, waarmee zij zich kunnen identificeren of content die hun dag net iets leuker maakt.

 

2.      Plaats content die conversaties uitlokt (live video)
Zoals eerder benoemd worden gesprekken (conversaties) tussen mensen het belangrijkste. Facebook geeft zelf live-video’s als voorbeeld. Die zouden gem. 6x meer interactie oproepen dan gewone video’s. Facebook noemt verder als ‘conversatie uitlokkende content’ nog:  video, posts van celebrity’s, lokale bedrijven (hé, daar horen wij ook bij!) die relevante updates plaatsen, evenementen en nieuws.

 

3.      Gebruik Facebook, maar sluit andere kanalen niet uit. 
Het was eigenlijk al duidelijk, maar deze maatregel bevestigt het weer eens: Facebook trekt de teugels strak aan en houdt de leiding. Het enige wat u en ik hieraan kunnen doen is ons aanpassen. En daarnaast natuurlijk ook andere kanalen gebruiken om uw (potentiële) doelgroep te bereiken. Naast Facebook gebruikt Vogelaar Twitter en Linkedin. Maar ook e-mailtjes, die iedere keer nog erg goed worden gelezen. Wilt u ook op de hoogte blijven en per mail voorzien worden van relevante content? Onderin onze homepage kunt u zich inschrijven voor onze nieuwsbrief.

 

Tot slot, ook een optie:
Wist u dat gebruikers zelf kunnen aangeven welke content zij graag in hun tijdlijn zien? Op de computer: via de 3 bolletjes rechts naast nieuwsoverzicht (links van je tijdlijn). Klik ‘voorkeuren bewerken’ aan. En geef vervolgens aan van wie u het eerst berichten wilt zien. Klik vervolgens op Vogelaar BV 😉.

 

 









Via de app werkt het iets anders: klik op het hamburgermenu, scrol naar beneden naar ‘Help en instellingen’ en selecteer ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’.  Daar vindt u de button ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en kies dan voor Vogelaar BV.

Wij zijn benieuwd welke informatie u het liefst van ons ontvangt, laat dit ons dan ook gerust weten in een reactie hieronder.

 

Meer informatie? Of bent u nieuwsgierig wat Vogelaar voor u kan doen? Wij helpen u graag! Neem contact op met Dirk van den Broek of bel naar +31 30 60 33 514.

Reageren?





Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief