...

De voordelen en aandachtspunten van e-mailmarketing

De voordelen en aandachtspunten van e-mailmarketing
dinsdag 2 januari 2018

Als ondernemer, marketeer of communicatieprofessional heeft u ongetwijfeld gehoord van en over e-mailmarketing. E-mailmarketing is een krachtig en effectief marketingmiddel om uw doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om het versterken van bestaande relaties, aangaan van nieuwe contacten of het verbeteren van uw (bedrijfs)imago.

 

 

E-mailmarketing is populair en groeit nog steeds. Er worden steeds meer e-mailingen en e-mail nieuwsbrieven verstuurd. E-mailcommunicatie kent dan ook vele voordelen. Zo liggen de kosten van een e-mail veel lager dan van een direct mail en is de respons nauwkeurig te meten. Wij zetten de voordelen en aandachtspunten van e-mailmarketing voor u op een rijtje.


Goedkoop
E-mailmarketing is relatief goedkoop. U sluit een abonnement af die past bij uw verbruik en betaalt alleen de maandelijkse kosten hiervan.


Direct
E-mails zijn eenvoudig op te stellen en te versturen.


Meetbaar
Het is nauwkeurig te meten hoeveel mensen uw e-mail hebben geopend, hebben doorgeklikt en waarop is geklikt.


Grafisch
E-mail kunnen worden opgemaakt aan de hand van uw huisstijl met verschillende lettertypes, kleur, groottes en afbeeldingen.  Dit zorgt voor een betere beleving bij de lezer.


Segmentatie
Met behulp van segmentatie op bijvoorbeeld interesses, kunt u uw boodschap nog relevanter maken voor uw doelgroep.


Crossmediaal
E-mail is goed te combineren met andere middelen, zoals een fysieke Direct Mail. Dergelijke crossmediale combinaties hebben tevens een positief effect op de ROI. 



AANDACHTSPUNTEN VAN E-MAILMARKETING

Bij e-mailmarketing heeft u verder te maken met de volgende aandachtspunten:

Relevante informatie
Het is belangrijk om uw doelgroep altijd in uw achterhoofd te houden. Waarvoor wilt u aandacht vragen en wat wilt u bereiken? Zorg dat u relevant bent voor de lezer. Mensen ontvangen steeds meer mailtjes, worden steeds selectiever en hebben daardoor steeds minder aandacht voor uw mail.

Bovendien is de frequentie van mailen van belang: wanneer u elke dag mailtjes stuurt en daarbij mogelijk ook niet relevant bent, dan belandt uw mail al snel in de prullenbak. Door relevante informatie te sturen en niet al te vaak te mailen, voorkomt u dat mensen uw bericht niet lezen of zich afmelden voor uw berichten.


Strenge regelgeving
In verband met de privacy van persoonsgegevens is een strenge regelgeving van toepassing op e-mailmarketing.  Zo mag een bedrijf niet ongevraagd e-mails toesturen. Dit is strafbaar. U heeft wettelijke toestemming nodig van iedere geadresseerde, een opt-in. Bovendien moet u in iedere mail een uitschrijfmogelijkheid aanbieden.

Goed om te weten: deze regelgeving zal vanaf mei 2018 nog iets strenger én zelfs op Europese schaal gehandhaafd worden middels de GDPR (General Data Protection Regulation). Wilt u meer weten over deze wetgeving? Laat dan hier uw gegevens achter. Eind januari, begin februari zullen wij een special maken helemaal gericht op de GDPR, die wij u vervolgens toe zullen sturen.



Hier download u het hele artikel.

Wilt u meer weten over de dienstverlening van Vogelaar? Of over hét Marketing Platform dat e-mailmarketing, social media, blog, sms en landing pages verbindt? Maak kennis met eCampaigner en maak, beheer en analyseer eenvoudig uw eigen crossmediale campagnes. Voor vragen neemt u contact op met Dirk van den Broek of belt u naar +31 30 60 33 514.

Reageren?





Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief