...

Facebook rekent af met engagement bait

Facebook rekent af met engagement bait
dinsdag 23 januari 2018

Content en volgers komen weer centraal te staan. Facebook wil de content op haar platform zo relevant mogelijk houden voor haar volgers, waardoor het al een hele tijd berichten met clickbait en nepnieuws probeert te verbannen. Recent zijn ook berichten met engagement bait-technieken aangepakt. Wij leggen u uit wat clickbait en engagement bait betekenen, geven u voorbeelden en vertellen u hoe u de interactie met uw volgers in stand kan houden wanneer u er niet expliciet meer om mag vragen.


Wat is engagement-/clickbait?
Clickbait is het gebruik van een misleidende, sensationele titel van een artikel/video met het idee om de lezer zo te verleiden tot een "klik" om zo meer inkomsten uit internetreclame te genereren. Een andere techniek om het Facebookalgoritme te beïnvloeden, zodat het bereik van jouw post organisch (= van nature voortvloeiend uit de ontwikkelingen, dus niet betaalde resultaten) groeit, is engagement bait. Als er namelijk iemand op uw bericht reageert door hem te liken, te delen of een comment te plaatsen, zien de vrienden van die persoon uw bericht ook op hun tijdlijn. En dat zonder dat u hiervoor betaalt.

Op zich is het dan ook niet zo vreemd dat bedrijven en influencers engagement bait toepassen in hun content. Helemaal aangezien u zonder deze technieken slechts 3% van uw volgers bereikt met een post.

Hieronder een opsomming van wat Facebook precies verstaat onder engagement bait:

-   Vote baiting: hier wordt bijvoorbeeld gevraagd om een ‘like’, ‘love’ of om ergens op te stemmen.
-   React baiting: hier wordt naar een specifieke actie gevraagd, zoals ‘like’ als je het ergens mee eens bent.
-   Share baiting: dit zijn de bekende deelacties, met de mogelijkheid iets te kunnen winnen.
-   Tag baiting: hier wordt gevraagd vrienden te taggen in een reactie op een bericht.
-   Comment baiting: gebruikers worden om een specifieke reactie gevraagd in de comments.









Het aanpakken van Clickbait

In 2016 heeft Facebook al de maatregel genomen om clickbait aan te pakken. Dit gaat dus om advertenties en berichten die mensen nieuwsgierig moet maken, waardoor ze doorklikken en belanden op een landingspagina met alleen maar advertenties of een teleurstellende inhoud. Facebook heeft dit geanalyseerd door o.a. de tijd die men spendeerde op de landingspagina: hoe korter je op de landingspagina bent, hoe minder interessant de inhoud is, hoe groter de kans op een op clickbait gebaseerde advertentie of post. Posts en advertenties met clickbait waar dergelijke technieken worden toegepast zouden tegenwoordig uit uw tijdlijn gefilterd moet worden en krijgen automatisch minder bereik toebedeeld. Nadat deze manier van beïnvloeding van het algoritme is verbannen, is Facebook aan de volgende stap begonnen: het aanpakken van de beïnvloedingstechniek engagement bait.

Facebooks nieuwe regels op het gebied van engagementbait
Facebook laat niet heel veel los over hun geheime algoritme, maar voor zover bekend uit de vrijgegeven informatie, kan worden opgemaakt dat ze nu vooral de nadruk leggen op bedrijven en publishers die (regelmatig) gebruikmaken van engagement bait technieken. Een aantal gevolgen van de nieuwe maatregel:

1. Alle posts waar men engagement bait technieken in gebruikt, krijgen automatisch minder bereik toebedeeld. En misschien wel belangrijker:

2. Wanneer u regelmatig posts plaatst waarin u engagement bait technieken toepast, dan zal uw pagina in zijn geheel minder bereik krijgen. Dus ook alle ‘normale’ berichten waar geen engagement bait in voorkomt!







Hoe behoud ik de interactie met mijn volgers?
Nu Facebook dergelijke technieken aanpakt moet u dus wat anders bedenken om betrokkenheid te creëren tussen u en uw volgers. Maar hoe behoudt u die engagement? Simpel. Schrijf relevante, informatieve en eerlijke content, aldus Facebook.

Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Eerder kon u op een relatief eenvoudige manier zorgen voor interactie. Nu moet u echt bedenken wat uw doelgroep leuk vindt en waar zij op zouden reageren. Eigenlijk moet elk bedrijf hier allang mee bezig zijn, maar velen zullen denken: ‘waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan’, toch?

Voorbeelden van wat in ieder geval niet meer mag:

X   Welk jurkje vind jij het leukst? ‘Like’ voor de linker en ‘Love’ (het hartje) voor de rechter

X   Tag degene die deze schoenen zou kopen

X   Like & Deel dit bericht om … te winnen.

X   Reageer onder deze post met “JA IK WIL” als jij ook kans wil maken op…!

Wat dan wel?

   Schrijf informatieve blogposts waar je doelgroep écht wat aan heeft, zodat je volgers hun vrienden en familie tippen

   Post tips en trucs die zo handig zijn, dat volgers andere mensen gaan taggen om de tip te lezen

  Vraag waar uw volgers behoefte aan hebben en post daar meer van

   Post herkenbare foto’s en grappige video’s die uw volgers graag delen met hun vrienden

   Zorg voor kwalitatieve foto’s en video’s wanneer het gaat om productfoto’s

Samengevat: Facebook pakt engagement bait streng aan en legt de focus weer op de kwaliteit van de content en niet op geniepige beïnvloedingstechnieken om voordeel te kunnen halen uit het algoritme.

Relevante content én de volger komen dus weer centraal te staan. Goede ontwikkeling toch?


Download het gehele artikel hier.

Meer informatie? Of bent u nieuwsgierig wat Vogelaar voor u kan doen? Wij helpen u graag! Neem contact op met Dirk van den Broek of bel naar +31 30 60 33 514.

Reageren?





Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief