...

Inbound marketing versus SEO

Inbound marketing versus SEO
donderdag 25 oktober 2018

Bent u relatief nieuw in de wereld van online marketing? Of op zoek naar manieren om uw (online) business online te promoten? De termen ‘SEO’ en ‘inbound marketing’ zijn u vast niet onbekend. Mogelijk heeft u er al eens wat over gelezen, waardoor u enig idee heeft wat ze betekenen, maar na het lezen van deze blogpost weet u ook: wanneer en hoe u beide activiteiten in kunt zetten en waarom ze belangrijk zijn voor uw online marketing activiteiten. Bovendien belichten we het belang van het inzetten van een combinatie van inbound marketing en SEO.



Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een strategie die er voor zorgt dat potentiële klanten naar u toekomen. Het werkt als een magneet. Het gaat om het verdienen van aandacht door het delen van relevante, inspirerende en waardevolle content. Zo bent u zichtbaar voor potentiële klanten en zorgt u dat ze in contact willen blijven gedurende hun ‘aankoopreis’ (buyers journey). Met Inbound marketing warmt u bezoekers op tot leads om deze vervolgens te converteren naar klanten. Dit werkt compleet anders dan traditionele marketing, waarbij er veel met hagel wordt geschoten, doordat er hier een hoop niet relevante content wordt gedeeld. Of nou ja, de content op zich is wellicht wel relevant, maar lang niet voor iedereen die deze boodschap via dergelijke traditionele marketingkanalen ontvangt.  

Wat is SEO?
Search Engine Optimalization (SEO) omvat een apart vakgebied binnen de marketing, waarbij de teksten en beelden op websites zodanig worden geoptimaliseerd, dat ze zo hoog mogelijk in zoekmachineresultaten komen te staan. Het gaat dan om de teksten ‘on page’ (wat bezoekers lezen) en ‘off page’ (de keywords en tags die aan de achterkant ingesteld worden).

De zoekmachine algoritmes van bijvoorbeeld Google scannen voortdurend websites door op teksten. Ook uw website. Google beloont u voor inspanningen, waarmee u de klant helpt om informatie te vinden. Hoe beter die hulp is, hoe hoger uw website wordt getoond in de organische zoekresultaten.

Welke onderdelen van mijn website zijn dan van belang?

SEO beperkt zich niet tot één of twee acties… een flink aantal onderdelen op uw website dragen bij aan SEO. Maar een aantal zaken zijn essentieel voor een goed geoptimaliseerde website: gebruik een aantal doelgerichte zoekwoorden (of combinatie van zoekwoorden), vergeet uw paginatitels niet te optimaliseren en de URL’s van uw website moeten voor zich spreken.

Het succesvol inzetten van SEO helpt u dus om hoog in de lijst met zoekmachine resultaten te komen, wat leidt tot betere vindbaarheid en meer traffic naar uw website.

Eén plus één maakt koning!
SEO is een belangrijk onderdeel van uw inbound marketing strategie. Zowel SEO als inbound marketing hebben het doel om uw doelgroep naar uw website te loodsen door de inzet van relevante, inspirerende en waardevolle content.

Inbound marketing bestaat naast SEO, uit de inzet van blogartikelen, e-mail campagnes en social sharing, de inzet van landing pages met triggerende ‘Call To Actions’ en de conversie van bezoekers naar leads.

Maar het inzetten van één van deze twee marketingstrategieën maakt u nog geen koning!

Uw SEO inspanningen kunnen nog zo succesvol tot uiting komen in zoekmachines, als de tekst inhoudelijk niet aanspreekt dan zullen bezoekers uw website snel weer verlaten. Met de reden dat de inhoud niet voldoet aan hun verwachtingen. Bovendien hebben potentiële klanten, in het geval dat zij wel op een pagina terecht komen die aan hun verwachtingen voldoet, redenen nodig om u te vertrouwen en voor uw product of dienst te kiezen. Door het delen van relevante inspirerende en waardevolle content, zoals blogartikelen, white papers, informatieve landing pages, video’s en checklists onderscheidt u zichzelf van uw concurrenten en kan het in ieder geval niet meer aan uw informatievoorziening liggen.

Andersom is inbound marketing zonder de inzet van SEO ook waardeloos (tenminste als je verder ook geen gebruik maakt van betaalde opties zoals SEA of social advertising), omdat het betekent dat uw kwalitatieve content niet snel genoeg gevonden wordt om het verschil te maken. Kies er dus altijd voor om beide online marketingstrategieën uit te voeren. Zodat ze elkaar versterken.


Download hier het hele artikel.

Meer informatie
Wilt u meer weten? Of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel of mail dan met Dirk van den Broek of bel: +31 30 60 33 514.

Reageren?





Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief